Vår politikk

Fremtidens jernbane

Mer jernbane for pengene

Fremskrittspartiet vil utvikle jernbanen til å bli et bedre alternativ for persontransport i befolkningstette områder, og til godstransport over lange avstander. På de lengre jernbanestrekningene må det prioriteres utbygging av krysningsspor som både vil øke kapasiteten og bidra til høyere fart på strekningene.

Nye Veier har allerede ansvar for fellesprosjekter med vei og jernbaneutbygging. Etablering av en fast struktur for jernbane hos Nye Veier vil kunne oppfylle dette. Etablering av et «Nye Baner» vil gi nødvendig konkurranse om løsninger og gjennomføring av prosjekter som vil kunne gi mer ny jernbane på kortere tid og til forventet kostnad.

FylkeProsjektAntall milliarderFørste periode
Vestfold IC Vestfold Stokke-Sandefjord 12,6 Ja
Vestland Fellesprosjekt Arna-Stanghelle 15,8 Ja
Østfold Flere og raskere tog på Østfoldbanen 2,1 Ja
Østfold IC Østfold Råde-Fredrikstad -13,8
Oslo/Akershus Flere tog i Oslo-navet 14,1 Ja
Trøndelag Flere tog på Trønderbanen 4,2 Ja
Trøndelag/Innlandet/Akershus Økt kapasitet for kombigods, Oslo-Trondheim med Åkersvika- Hamar 10,2 Ja
Nordland/Innlandet/Akershus Økt kapasitet for kombigods Oslo-Narvik via Sverige 4,0 Ja
Oslo/Hele jernbanenettet Planlegging og oppstart av ny rikstunnel 6,8 Ja
Oslo/Akershus/Østfold/Buskerud Økt kapasitet på regiontog 5,9 Ja
Trøndelag/Innlandet/Nordland/Møre og Romsdal Elektrifisering 6,0 Ja
Trøndelag/Nordland Økt kapasitet for kombigods Trondheim-Bodø 0,3
Akershus/Buskerud/Vestland Økt kapasitet for kombigods Oslo-Bergen 2,1
Akershus Hovedbanen nord 3,5
Akershus(Innlandet Kongsvingerbanen 2,0
Rogaland Flere tog på Jærbanen 0,4
Oslo/Trøndelag Oppfølging av terminalløsninger i Trondheimsområdet og på Alnabru 2,8
Nordland Dobbeltspor på Ofotbanen Del av vår beredskapsportefølje
Trøndelag Utbedring av Meråkerbanen Del av vår beredskapsportefølje
Buskerud Ringeriksbanen Se tabell for Nye Veier